#خانواده_برتر#دانستنی #بیشتر_بدانیم
خـانـواده ، کـانـونـى است مقدس که در سایه پیوند زناشویى دو انسان از دو جنس مخالف پـایـه گـذارى شـده و بـا پـیـدایـش و تـولیـد فـرزنـدان کامل تر مى شود. به عقیده صاحب نظران ، خانواده از نـخـسـتـین نظام هاى نهادى عمومى و جهانى است که براى رفع نیازمندیهاى حیاتى و عاطفى انـسـان و بـقـاى جامعه ضرورت دارد و آرمانى است که خانوادههاى اسلامى باید آن را عینیت بخشند و صلاحیت الگویى اسلام را براى تربیت شایستگان و خانواده هاى برتر براى جهانیان به اثبات برسانند.
خانواده برتر
در اسلام بـراى تـشـکیل خـانـواده ، استانداردهایى معرفى شده است . هرقدر ارکان تـشکیل دهنده خانواده با آن استانداردها منطبق باشند به همان مقدار از شایستگى و برترى بـرخـوردار خـواهـنـد بـود. در روایات، ویژگیهاى فراوان براى شایسته ترین زنان و مردان بیان شده است و در سیره معصومین (ع ) نیز ارشاداتى وجود دارد که مى توان از آن ها خـانـواده هـاى بـرتـر و شـایـسـتـه را شـنـاخـت. از ایـن رو، بـه طـور اجـمـال مـى توان گفت خانواده برتر از نظر اسلام، آن است که ارکان آن شایسته و منطبق بـا اسـتـانـداردهـاى اسـلامـى باشد، مناسبات و روابطى منطبق با آموزه هاى دینى بر آن ها حـاکـم بـاشـد، خـروجـى آن انـسـان هـایـى شـایـسـتـه ومـؤثـر در سـاخـته شدن جامعه ایده آل اسـلامـى بـاشـد. امـا مـلاک بـرتـرى ، از نـظـر اسـلام ، مـال و ثروت و مانند آن نیست که کسى به آن ها ببالد و بگوید: ((نَحنُ اَکثرُ اَموالاً وَاَولاداً)) (سباء: 35). از این رو، اگر خانواده اى را برخوردار یافتید؛ نباید شگفت زده شوید ((فَلا تـُعـجِبُکَ اَموالُهم وَلا اَولادُهُم )) (توبه : 55) زور وقوت مادى نیز معیار برترى نیست که کسى در ارزیابى افراد در خانواده ها بگوید: ((کانواُ اَشَدَّ مِنکُم قُوّهً)) (توبه :9) چنانکه برخوردارى از قوم و قبیله و عشیره ، جاه و مقام و شهرت نیز ملاک برترى نیست .
بـرتـرى خـانـواده بـه انـطـباق آن با استانداردهاى اسلامى و برخوردارى از ویژگی هاى ارزشـى و فـضـیـلت هـاست. هر خانواده اى از آن استانداردها بهره مند باشد برتر است. بـنـابـرایـن ، مـنـظـور از بـرتـرى خـانـواده ، بـرتـرى در فـضـایـل انـسانى و ارزش هاى اسلامى است که برخى از آن ها باعنوان ویژگی هاى خانواده برتر خواهد آمد.
ادامه مقاله در فایلPDF