#تبلیغات_محیطی_هوشمند #دانستنی #بیشتر_بدانیم
تبلیغات هوشمند محیطی چیست؟
برای آشنایی با تبلیغات هوشمند محیطی، یک نمونه از تبلیغات شرکت لکسوس را در این نوشته برایتان بازگو می کنیم. چندی پیش لکسوس برای اجرای تبلیغات محیطی یکی از محصولاتش دست به یک ابتکار جدید زد. این کمپانی برای معرفی یکی از آخرین مدلهای ماشین خود، بیلبوردهای تبلیغاتی مربوط به آن را طراحی و در شلوغترین شهرستانهای استرالیا مستقر کرد. اما نکتهای که این بیلبوردها را از دیگر تبلیغات محیطی متمایز میکند هوشمند بودن آنها است. این تابلوهای غولپیکر شهری، مانند یک فروشنده کار بلد محصول جدید را در بهترین زمان به مخاطبان معرفی میکنند.
بیلبوردهای هوشمند لکسوس رانندگانی را که ماشین لکسوس ندارند، با سنسورهای قوی خود شناسایی کرده و با مخاطب قرار دادن فرد به فرد آنها یک پیام شخصی را به نمایش میگذارند. به عنوان مثال:
“هی راننده آئودی سفید! به تقاطع نزدیک میشوید.”
گفتنی است؛ تکنولوژی به کار رفته در این تبلیغات هوشمند محیطی توسط آژانس تبلیغاتی M&C Saatchi طوری مهندسی شده است تا با عبور هر ماشین در نزدیکی بیلبوردها نوع خودرو، برند، مدل و رنگ آن شناسایی شود، بلافاصله راننده آن مورد خطاب قرار گیرد و پیام مخصوص آن راننده برای نمایش ساخته شود. هیجانانگیزترین بخش این تبلیغات هوشمند همین ساخت پیامها است. قالب همچنین پیامهای تاکتیکی علاوه بر برند، مدل و رنگ ماشینهای در حال گذر، براساس متغیرهای دیگری مانند؛ زمان، شرایط روز، آب و هوا و ترافیک طراحی میشود.
“هی راننده ماشین فولکس واگن آبی! تا لحظاتی دیگر آسمان صاف میشود. این لکسوس جدید NX است.”
چالشهای کمپین “this is the new Lexus” :
وجود دافعه برای مخاطب به دلیل حجم بالای تبلیغات محیطی در سطح شهر
پرهیز از تکرار برای گفتن یک حرف جدید در باب تکنولوژی و کیفیت یک محصول.
آنالیز کمپین:
مهمترین عامل اثر بخشی این نوع تبلیغات هوشمند محیطی پیامهای مستقیم هستند که یک بیلبورد ۴۲ متر مربعی را به یک صفحه چت خصوصی تبدیل میکند و مخاطبان را تک به تک به هیجان میآورد.
استقرار بیلبوردها در مکانهای شلوغ و پرترافیک، قابل تحسین است زیرا که مانند دیگر بیلبوردهای تبلیغاتی موجب پرت شدن حواس رانندگان حین رانندگی نمیشود.
بحث درد انتظار، بحثی است که طراح از آن به عنوان یک پتانسیل بالقوه برای اثربخشی تبلیغاتش استفاده میکند و زمانی که راننده در ترافیک از انتظار درد میکشد فضا را منعطف و با یک شوخی، محصول خود را معرفی میکند و با پرت کردن حواس و کاهش کلافگی، ذهن را برای پذیرش تبلیغات آماده میکند.
ته مایه طنز پیامها، بسیار به اثربخشی تبلیغات کمک میکنند.
شرکت لکسوس برای این محصول مخاطب خود را قشر جوان با سبک زندگی شهری فعالتر معرفی میکند به همین دلیل برای انتقال پیام از ابزار طنز استفاده میکند و با یک بازیگوشی نامحسوس مخاطب را در جایگاهی برای توجه قرار میدهد.
بیلبوردهای هوشمند و پیچیده تعامل بین عابرین و تبلیغات محیطی را از نو تعریف میکنند و به یک ساختار شکنی در تبلیغات چاپی میرسند. این یعنی نه تنها یک پیام ثابت برای روزها روی بیلبوردها دیده نمیشود بلکه به تعداد مخاطبان پیام ساخته شده و از کسل شدن تبلیغات جلوگیری میکنند.
پیامهای ساخته شده توسط این سیستم هوشمند همه به این جمله ختم میشوند که ماشین جدید لکسوس را امتحان کنید که این خود نشاندهنده یکپارچگی بصری تبلیغات به شمار میآید.
این تعامل فرد به فرد و فن آوری نوآورانه در ذهن مخاطب این موضوع را تداعی میکند که؛ “این مدل ماشین مانند تبلیغات پیشرفته و هوشمند موجود حتماً تکنولوژی پیشرفتهای دارد.”
فعال سازی بیش از ۸۰ تنظیمات مختلف برای پیامهای پویا، دامنه ساختار پیامها را بیشتر میکند، مخاطبانش را شگفتزده کرده و کمپین بسیار نوینی را در تبلیغات محیطی از خود به جا میگذارد.
انطباق سه عامل لحن بازیگوش، تداعی فنآوری ممتاز توسط تبلیغات محیطی هوشمند و ذهنیت مخاطب جوان با سبک زندگی شهری فعالتر جزو نکات یکپارچگی طراحیاست. به یاد داشته باشید این یکپارچگیها در ساخت یک کمپین به میزان قدرت یک تبلیغ میافزاید.
جمع بندی:
همانطور که در نکات بالا مشاهده کردید این شخصیسازی پیامها، برند را به صورت فرد به فرد در ذهن مخاطب معرفی میکند و این مهم حد کمال یک تبلیغات است زیرا که شما اطمینان پیدا خواهید کرد که افراد به صورت فرد به فرد درگیر برند شما میشوند. ترکیب تکنولوژی دیجیتال با تبلیغات هوشمند محیطی امر مهمی است که امروزه باید به آن توجه کرد زیرا که تبلیغات آفلاین با سبک و سیاق سنتیشان در حال زوال هستند. پشتیبانی کمپینهای این چنینی که ایده خوبی برای اجرا دارند به واسطه تبلیغات آنلاین، پتانسیل “مثل بمب ترکیدن” را خواهند داشت. اما به یاد داشته باشید این پشتیبانی نیازمند استراتژی و اجرای تخصصی است. بد نیست بدانید این کمپین بازیگوش “this is the new Lexus” دارای پشتیبانی تبلیغات آنلاین نیز میباشد. با این امید که شما نیز به یک نگرش کل نگر در صنعت تبلیغات برسید و یک طرح جامع برای اجرای تبلیغات خود داشته باشید زیرا که تبلیغات فقط یک مربع قطع بزرگ شهری نیست!
منبع: شبکه پذیرش آگهی