با توجه به این که بسیاری از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی جهت رونق بازار فروش خود، مبالغ هنگفتی برای تبلیغات هزینه می کنند، با به کار گیری 5 روش زیر می توانید هزینه های مربوط به تبلیغات و بازاریابی شرکت یا بنگاه اقتصادی خود را کاهش دهید:
۱- کسب و کار خود را در محیط کار تبلیغ کنید
بر دیوار خارجی شرکت، نام و زمینه کار شرکت را بنویسید. با رستوران بزرگی در تهران کار میکردم که این رستوران در نمای خارجی هیچ تابلوی قابل توجهی نداشت. بسیاری از اشخاصی که از آنجا عبور میکردند نمیدانستند که در آنجا رستورانی وجود دارد. این رستوران هنگامی که تابلوی بزرگی از نمای داخلی رستوران را بر دیوار خارجی نصب کرد، تعداد مراجعین به رستوران بیشتر شدند.
هر گونه نوشته یا علامتی از کسب و کار شما در محیط های عمومی محل کار، تبلیغی شبانه روزی خواهد بود و میتواند دیگران را با کسب و کار شما آشنا سازد، حتی زمانی که تعطیل می باشید. اگر امکان نصب تابلو یا نوشتهای بزرگ را ندارید، می توانید بر زنگ درب ورودی علاوه بر نام شرکت، زمینه کاری خود را هم بنویسید. البته برائ نصب تابلوهای بزرگ شاید نیاز به دریافت مجوز باشد. از رنگ ها و طراحی مناسب و حرفهای استفاده کنید. حتی میتوانید روزها و ساعات فعالیت شرکت را بنویسید.
موضوع بعدی آن است که از محل کسب و کار خود برای بازاریابی استفاده کنید. اگر مشتریان به محل شما مراجعه میکنند و باید مدتی در محل شما بمانند، از این فرصت فوقالعاده استفاده کنید. بهجای این که دیوارهای شرکت خود را با تابلوهای تزئینی پر کنید، مطالبی نصب کنید که محصولات و خدمات شما را تبلغ میکند. به طور مثال بسیاری از کسانی که برای بیمه کردن اتومبیل خود به شرکت بیمه مراجعه میکنند، اطلاعات کافی درباره بیمههای دیگر به طور مثال بیمه عمر و سرمایهگذاری ندارند. یک نماینده بیمه میتواند دقیقاً روبروی محلی که مشتری مینشیند، مطلبی درباره بیمه عمر و مزایای آن نصب کند.
۲- تبدیل فاکتور به ابزاری برای فروش بیشتر
بسیاری از شرکت ها روزانه فاکتورهایی را صادر میکنند که به جاهای مختلف ارسال میشود. فاکتورها معمولاً بارها دست به دست می شوند تا به دست پرداختکننده آن میرسند. اخیراً تبلیغ یکی از شرکتهای معروفی را که دوره های مدیریتی برگزار میکند، در وبسایتم گذاشتم. سپس فاکتور را فرستادم، این فاکتور باید توسط چندین نفر تأیید میشد که شامل فرد سفارشدهنده آگهی که یکی از مدرسان بود، مسئول حسابداری و سپس فردی که چکها را صادر میکرد بودند. این موضوع فرصت خوبی را فراهم میکند تا به چندین نفر معرفی شوید. البته شاید این اشخاص با کسب و کار شما آشنا باشند ولی به تمامی تواناییها و امکاناتی که ارائه میکنید واقف نباشند. به طور مثال ما برای محصولات آموزشی، مشتریان بسیاری داریم و اخیراً کارگاههای آموزشی حضوری برگزار میکنیم، ولی بسیاری از مشتریان این موضوع را نمیدانند. پس با فاکتور حتی میتوانید خدمات و محصولات تازه را معرفی کنید. حتی میتوانید خبرها کسب و کار خود را در فاکتور منعکس کنید. به طور مثال اگر قیمتها تغییری کرده است یا گاهی فروش فوقالعاده برگزار میکنید این موارد را در فاکتور منعکس کنید.
وقتی مشتری محصولی را میخرد، احتمالاً محصولات وابستهای وجود دارند که میتوان در فاکتور معرفی کرد. به طور مثال فرض کنید فردی از شما جوهر پرینتر میخرد. چنین فردی احتمالاً به کاغذهای مختلف، لوازم یدکی پرینتر و خدمات تعمیر پرینتر علاقهمند است. محصولات وابسته به محصول خریداری شده را در فاکتور معرفی کنید. نرمافزارهای پیشرفته حسابداری این امکان را دارند که محصولات موردنظر را با توجه به خرید مشتری در زیر فاکتور اضافه کنند.
ابتکاری که یکی از شرکت های کامپیوتری انجام داد این بود که با هر فاکتور، یکی از اعضای شرکت را معرفی میکرد و حتی عکس او را در پایین فاکتور چاپ میکرد. این کار در مشتری احساس خوبی را ایجاد میکند و در مراجعات بعدی مشتری احساس نزدیکی بیشتری با کارکنان میکند.
حتی میتوانید کاری کنید که دریافت فاکتور برای مشتری به تجربهای لذتبخش تبدیل شود. به طور مثال همراه فاکتور مطالب خواندنی و آموزشی کوتاهی بفرستید تا مشتری از آن ها استفاده کند.
اگر امکانات بیشتری در اختیار دارید از فاکتورهای رنگی استفاده کنید تا تأثیر بهتری از شما بهجای بگذارد. بسیاری از خریداران هیچگاه به محل کارمان مراجعه نمیکنند و تنها چیزهایی که از کسب و کارمان میبینند محصولات و فاکتورها می باشند.
۳- سیستم انتظار تلفنی را به درآمد تبدیل کنید
مشتریان از منتظر ماندن متنفرند. اگر از سیستم های پاسخگوی تلفنی استفاده میکنید و مشتریان باید لحظاتی منتظر بمانند تا بتوانند با شخص موردنظر صحبت کنند، از این فرصت استفاده کنید. در لحظات انتظار بهجای پخش صرفاً یک موسیقی دلنشین، به معرفی محصولات و خدمات شرکت بپردازید. اگر کسب و کار خود را بهتازگی آغاز کردهاید با این کار میتوانید ذهنیت خوبی را در مشتری ایجاد کنید و مشتری احساس خواهد کرد که با شرکت بزرگی تماس گرفته است.
در زمانهایی که شرکت تعطیل است بهجای آن که بگویید لطفاً پیام خود را بگذارید میتوانید به معرفی شرکت و محصولات پرداخته سپس از مشتری بخواهید پیام بگذارد.
در تهیه پیام مناسب همواره بهیاد داشته باشید که مشتریان بسیار پرمشغله می باشند. از گفتن مقدمه و یا مطالبی که مشتری از آن آگاه است بپرهیزید و مستقیماً به خدمات و محصولات بپردازید. پیام را تا حد ممکن کوتاه و قابلفهم نگه دارید. از جملات شعارگونه بپرهیزید. مشتریان هیچگاه فرصت ندارند تا به طور مثال ۱۰ دقیقه به توضیحات ضبطشده شما گوش کنند. برای دلنشینتر شدن پیام میتوانید آن را با موسیقی ملایمی همراه سازید.
اگر توانایی تهیه دستگاههای گرانقیمت پاسخگوی تلفنی را ندارید میتوانید از نرمافزارهایی که برای این کار تهیه شدهاند، استفاده کنید. کافی است کامپیوتر شما به مودم مجهز باشد تا آن را تبدیل به سیستم پاسخگوی خودکار تلفنی کنید. یکی از بهترین نرمافزارها در این زمینه IVM Answering Attendant است که در سیدیهای بازار موجود است.
۴ – از لباسهای رسمی استفاده کنید
بسیار جالب است که مردم به اشخاصی که یونیفرم پوشیدهاند احترام بیشتری میگذارند زیرا احساس میکنند که آن ها اشخاص تصمیمگیرنده و مهمی می باشند. تصور کنید که میخواهید با هواپیما مسافرت کنید. اگر ببینید خلبان یک تیشرت معمولی پوشیده است چه احساسی به شما دست میدهد؟ آیا اطمینان مسافران کمتر نخواهد شد؟
اگر شما و کارکنان با لباس مناسب در محل کار ظاهر نشوید، شاید سبب تأثیر نامناسب بر دیگران شود. البته تهیه یونیفرم معمولاً پرهزینه است، ولی میتوان آنرا بخشی از بودجه بازاریابی در نظر گرفت. البته اگر نمیتوانید یونیفرم تهیه کنید، حداقل میتوانید نوع خاصی از لباس با رنگی مشخص بپوشید. به طور مثال تمامی کارکنان پیراهن سفید با شلوار مشکی بپوشند. حتی کسب و کارهای بسیار کوچک میتوانند از این روش استفاده کنند. مشتریان وقتی شما و کارکنان را ببینند که با لباسهایی مناسب و یکدست در محل کار ظاهر میشوید، احساس آرامش و امنیت خواهند کرد.
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به فروشگاهی مراجعه میکنید و ظاهر و لباس عجیب و غریب فروشنده سبب میشود که احساس راحتی نکنید و حتی از خرید منصرف شوید.
۵ – از بستهبندی محصولات و خدمات بهترین استفاده را ببرید
بسیاری از کسب و کارها محصولات خود را در جعبه یا بستهبندی خاصی ارائه میکنند. بستهبندی شاید یک کیسه معمولی باشد و یا حتی جعبه چوبی گران قیمت خاص. بستهبندی این امکان بینظیر را فراهم میکند تا کارتان را به دیگران معرفی کنید. وقتی مشتری محصولی را میخرد معمولاً آن را به دیگران نیز نشان میدهد. اگر از جعبه یا بستهبندی خاصی استفاده میکنید چرا آن را بهعنوان فرصتی برای فروش بیشتر در نظر نگیرید؟ حتی اگر از کیسه پلاستیکی استفاده میکنید میتوانید روی آن نام و لوگوی کسب و کار و ساعات کاری و شماره تلفن و حتی محصولات و خدمات را بر آن چاپ کنید.
ایده پرسود دیگر گذاشتن کاغذ معرفی محصولات دیگر در بستهبندی تمامی محصولات است. اگر فردی از شما خرید کرد به احتمال بسیار مجدداً خرید خواهد کرد و حتی شاید شما را به دوستان خود پیشنهاد کند.
کتابفروشیها میتوانند بهخوبی از این روش استفاده کرده و با هر کتاب، فهرستی از کتابهای پرفروش ماه و کتابهای حراجی را ضمیمه کنند.
منبع: